Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att studera

Att studera:
Det finns många sätt att lära sig kredit- och exekutionsrätt. Varje individ har sina egna preferenser och sitt eget sätt att lära. Även om utrymmet för variation i inlärningen är ganska begränsat är det därför bra att var och en försöker hitta en modell som passar de egna förutsättningarna.

Ett viktigt moment för att lyckas med sin modell är att göra en egen plan – att vara sin egen tränare. Även om juridikstudier oftast görs inom ramen för en kurs och med lärare, kan man som student nå längre om man inte bara överlåter ansvaret på läraren och kursupplägget. Det finns anledning att fundera över hur du kan utnyttja olika läromedel, kursmoment och föreläsningar etc på för dig bästa sätt och att ta ansvar för ditt val. Med en sådan inställning kan du göra det bästa av varje inlärningsmoment, även om det kanske finns moment som passar dig mindre bra.

Låt mig göra en enkel liknelse med idrottsträning för att illustrera vilken betydelse det kan ha att arbeta för egna mål med sitt lärande. Vissa övningar i idrottsträningen anses förstås mindre inspirerande än andra. Exempelvis kan passningsträning i fotboll förefalla tråkig och kanske rent av meningslös eftersom det är ett moment som alla redan kan: ta emot bollen – sparka iväg den. Men för den som tänker igenom sin målsättning och försöker använda övningen för att utvecklas mot målet, får övningen för det första ett annat innehåll: ta emot bollen – på ett sådant sätt att den hamnar i perfekt läge för att – sparka den – med så kort tidsåtgång som möjligt – till en för medspelarens passningsmottagning optimal punkt. För det andra kan en genomtänkt målsättning underlätta ett beslut om hur just du skall använda den aktuella övningen. Har du svårt för alla delar av övningen bör du kanske först koncentrera sig på bollmottagningsmomentet, eftersom det aldrig blir aktuellt med någon passning annars. Har du bara väldigt kort tid på dig att träna men en viss rutin sedan tidigare, bör du kanske prioritera att göra momentet några enstaka gånger men med mycket hög koncentrationsgrad osv. Detta sätt att planera och motivera sig är viktigt också för att kunna känna sig nöjd – förutsatt förstås att du sätter upp realistiska mål.

När det gäller kredit- och exekutionsrätt finns det några saker att tänka på när du funderar över din studieplanering. Ämnesområdet har nämligen sina karakteristika. För det första skär kredit- och exekutionsrätten genom det mesta av civilrätten. Ämnesområdet är därför både omfattande och svårt att avgränsa. För det andra är stora delar av området oreglerade. Med andra ord är många av de möjliga frågor som brukar kategoriseras som kredit- och exekutionsrättsliga, inte behandlade i lagstiftning. De normer som finns följer istället i hög grad av rättsfall och allmänna principer. På grund av detta är också doktrinens roll framträdande. Ett tredje karakteristika är att de intressen som skall hanteras till stor del rör fler än två parter. Såväl problemen som möjligheterna avser därför sammansatta förhållanden som behöver angripas från flera perspektiv. Detta gör det rent av till en särskild svårighet att ens upptäcka alla de frågor och aspekter som bör behandlas.

Sammantaget handlar den kredit- och exekutionsrättsliga kunskapen därför i hög grad om metodologiska kunskaper. Det går kanske inte att lära sig alla reglerna, alla problemen, alla lösningarna, eller vad som nu kan anses vara god kunskap om ett rättsområde. I vart fall är detta inte kunskapsmål som brukar vara särskilt effektiva. Mer eller mindre nya frågor dyker upp hela tiden. Ett lämpligare kunskapsmål är därför att lära sig så mycket metodologi att det går att hantera även problem som den svenska rätten, d v s de svenska juristerna, aldrig tidigare stött på. 

För den som börjar lära sig kredit- och exekutionsrätt blir förstås alla frågor nya. En möjlig väg att nå det nämnda kunskapsmålet är därför att redan från början arbeta med att hantera olika problem (och möjligheter). Detta studiematerial med tillhörande videogenomgångar är tänkt att vara en sådan början.

Den som väljer att lära sig genom att bara arbeta med olika problem och möjligheter får ett studiearbete som i hög grad handlar om färdighetsträning. Processen kan liknas vid att lära sig spela piano. Det finns vissa vanliga utarbetade tekniker som man oftast har stor nytta av att träna upp oavsett egna förutsättningar. De mest grundläggande teknikerna övas med de allra enklaste kompositionerna. Dessa grunder får som man säger ”tragglas” och blir kanhända lite tjatiga. Allt eftersom studenten utvecklar sin teknik blir det dock svårare och svårare utmaningar. Här kommer också kraven på att anpassa metodiken eller utveckla egen.

Liknelsen med pianospel kan också illustrera att man aldrig blir klar. Det handlar hela tiden om att utvecklas för att klara av svårare och svårare moment. Även om målet inte är att bli en virtuos är detta en psykologiskt viktig faktor att tänka på. Erfarenheten visar att det kan upplevas som frustrerande att det ständigt dyker upp nya kombinationer, nya svårigheter och kanske rent av nya detaljnormer. Särskilt frustrerande blir det kanske om man har föreställningen att vad man lär sig är att kunna alla ”svaren” på alla frågor. I vart fall om man inte är van vid att studierna har denna karaktär. Det är därför bra att känna till att detta är en normal reaktion och att den är i sin ordning. Genom att reflektera över sina mål med de olika momenten i studiearbetet, kan man förbereda sig på både fördelar och nackdelar. Genom att själv välja arbetsform och på detta sätt att ta ansvar för hur du lär dig, ökar du förutsättningarna att nå det resultat du vill nå.

Sidansvarig: Lena Björk|Sidan uppdaterades: 2015-08-30
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?