Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Publikationer

Här läggs publikationer inom projektet upp. Är ni intresserad av tidigare relaterade publikationer av projektdeltagarna, se respektive medarbetares hemsida.

15. Edström, Maria (2017). Trovärdighet till salu? Etiska dilemman när reklam och journalistik blandas samman. Näjtiv, kånntänt, brändidd– ska textreklam bli räddningen för journalistiken?. Truedson L. (red.), s. 48-63, mediestudier.se/wp-content/uploads/2017/02/N%C3%A4jtiv_k%C3%A5nnt%C3%A4nt_br%C3%A4ndidd.pdf

14. Svensson, Eva-Maria (2017), Yttrandefriheten mellan demokrati och marknad - etiska och juridiska utmaningar, I: Näjtiv, kånntänt, brändidd - ska textreklam bli räddningen för journalistiken? Lars Truedson (red.), Institutet för mediestudier, s. 92-107. mediestudier.se/wp-content/uploads/2017/02/N%C3%A4jtiv_k%C3%A5nnt%C3%A4nt_br%C3%A4ndidd.pdf

13. Edström, Maria (2016). Audience Advertising Fatigue and New Alliances to Finance Content in Broadcasting. In: Blurring the Lines, Market-Driven and Democracy-Driven Freedom of Expression, Maria Edström, Andrew T. Kenyon & Eva-Maria Svensson (eds.). pp. 131-140, www.nordicom.gu.se/sv/publikationer/blurring-lines

12. Svensson, Eva-Maria (2016), Upholding the Division Between Editorial and Commercial Content in Legislation and Self-Regulation. In: Blurring the lines. Market-driven and democracy-driven freedom of expression, Maria Edström, Andrew T. Kenyon & Eva-Maria Svensson (eds.). University of Gothenburg, Nordicom 2016, www.nordicom.gu.se/sv/publikationer/blurring-lines

11. Edström, Maria, Kenyon, Andrew T & Svensson, Eva-Maria (2016), Introduction: Rethinking Freedom of Expression and Media Freedom. In: Blurring the lines. Market-driven and democracy-driven freedom of expression, Edström, Maria, Kenyon, Andrew T & Svensson, Eva-Maria (eds.), University of Gothenburg, Nordicom 2016, www.nordicom.gu.se/sv/publikationer/blurring-lines.

10. Edström, Maria, Kenyon, Andrew T, & Svensson, Eva-Maria (2016), Blurring the lines. Market-driven and democracy-driven freedom of expression, University of Gothenburg, Nordicom. www.nordicom.gu.se/sv/publikationer/blurring-lines

9. Kenyon, Andrew T, Svensson, Eva-Maria & Edström, Maria (2917), Building and Sustaining Freedom of Expression: Considering Sweden, Nordicom Review 38 (2017) 1, pp. 31-45, www.nordicom.gu.se/sites/default/files/kapitel-pdf/10.1515_nor-2016-0043.pd

8. Edström, Maria & Svensson, Eva-Maria (2016), Trust and Values for Sale. Market-driven and democracy-driven freedom of expression, In: Freedom of Expression and Media in Transition, Ulla Carlsson (red.), NORDICOM. ISBN 978-91-87957-22-2.7, www.nordicom.gu.se/sites/default/files/publikationer-hela-pdf/freedom_of_expression_and_media.pdf

7. Svensson, Eva-Maria & Edström, Maria, Market-Driven Challenges to Freedom of Expression and the Interaction Between the State, the Market, and the Media, Nordicom Review 37(2016) 2, pp. 1-16, www.nordicom.gu.se/sites/default/files/kapitel-pdf/10.1515_nor-2016-0013.pdf.

6. Svensson, Eva-Maria & Edström, Maria (2016), Står jämställdhet och yttrandefrihet på samma sida? Därför har Sverige avstått från att lagstifta mot könsdiskriminerande reklam. Presshistorisk årsbok 2016. Utgiven av Svensk Presshistorisk Förening, Birgitta Ney, red.

5. Svensson, Eva-Maria & Edström, Maria, Freedom of expression vs. gender equality - conflicting values when regulating gender stereotypes in advertising (2014). Tidsskrift for Rettsvitenskap, vol. 127, 5/2014, p. 479-511. Vald till månadens artikel, maj 2015, se http://law.handels.gu.se/aktuellt/nyheter/n/?contentId=1307042

 4. Svensson, Eva-Maria, Nordic regulation of gender discriminatory advertisements (2014). Making change Nordic Examples of Working Towards Gender Equality in the Media. s. 99-105. Göteborg: NORDICOM. ISBN/ISSN: 978-91-87957-00-0

3. Börjesson, Britt och Edström, Maria, Fler negativt inställda till tv-reklam (2014). I: Mittfåra & Marginal, Bergström, Annika och Oscarsson, Henrik, SOM-institutet, Göteborgs universitet.

2. Svensson, Eva-Maria, Traditionskonform tolkning. Om tolkning av förhållandet mellan könsdiskriminerande reklam och grundlagsskyddade yttranden (2013). I: Festskrift Liber Amicarum et Amicorum in Honour of Ruth Nielsen, Jens Fejø, Ulla Nergaard, Tvarnø, Christina D. Tvarnø & Grith Skovgaard Ølykke (red.), København: DJØF.

1. Svensson, Eva-Maria, The (non)regulation on gender discrimination in advertising in Sweden. I: El principio de Igualdad ante el Derecho Privado: Una Visión Multidisciplinar, Beatriz Verdera Izquierdo (ed.), Dykinson, S.L, Madrid 2013. 

STUDENTUPPSATSER

Svalö, Linn (2014), Storstadsmorgontidningars förhållande till annonsörer. En kvalitativ intervjuundersökning.

Källén, Agnes & Redin, Amanda (2013), Märken i morgonljuset. En kvantitativ studie av varumärkesexponeringen i Tv4:s nyhetsmorgon.

Hagström, Anders & Kämäräinen, Daniel (2014), Uppdrag gränser - en kvalitativ analys av textreklam i en kommersialiserad verklighet.

Becker, Anna & Wålgren, Johanna (2014), Produktplacering i Solsidan - hur företag resonerar kring sin planerade exponering.

Lindgren Arnoldsen, Emelie & Arvidsson, Victoria (2014), Text, textreklam och textliknande reklam - är det någon skillnad?

Elina Grothén och Julia Robertson (2014)
Ett placeringsrecept? En kvalitativ studie om processen för varumärkesexponering i ”Hela Sverige bakar”

gupea.ub.gu.se/handle/2077/38188

Louise Bennshagen, Olivia Lindh och Anton Skoglund (2014)
Att vara är att synas - en kvalitativ innehålls studie om produkt - och varumärkesexponering i Skavlan

gupea.ub.gu.se/handle/2077/38198

Marine Jonsson och Evelina Nilsson (2015)
Det är innehållet som räknas - En kvalitativ analys av innehållsmarknadsföring

gupea.ub.gu.se/handle/2077/40149

Hanna Hernius och Sebastian Rosenlind (2015)
Native advertising – en balansgång med förtroende som insats?

gupea.ub.gu.se/handle/2077/40158

Ahnlund, Maria och Elhajj, Sussi (2015)
”Reklamiskjournalistik, finns det?” En kvalitativ studie om uppfattningar kring textreklam

gupea.ub.gu.se/handle/2077/40154

Klubies, Hanna; Svensson, Rebecka (2015)
YRKESROLLER I RULLNING En komparativ kvantitativ studie av frilansjournalisters och anställda journalisters inställning till att arbeta med informations-, kommunikations- och PR-uppdrag

gupea.ub.gu.se/handle/2077/40454

Sidansvarig: Christine Forssell|Sidan uppdaterades: 2017-06-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?